2015. június 13., szombat

Erdei iskolai tábor Balatonakaliban - Negyedik nap - Június 13.

Ez a reggel volt az első olyan nap mikor a gyerekeket ébreszteni kellett. Nehezen ment az ébredés, de a reggeli (kakaós kalács, kakaóval) és az aznapi program valamennyire kárpótolták őket. A reggeli teendők elvégzése után, mint minden reggel mindenki a saját sátrával foglalkozott, a felső tagozatból a lányok segítettek mosogatni és törölgetni. Az iskolánk mindennapjaiban fontos szerepet tölt be a környezetvédelem, ezért itt a táborban is megőrizzük ezt a szemléletet és megpróbáljuk a legtöbbet megtenni azért, hogy ez a gyerekek életében, értékrendszerébe is beleivódjon, és a természetvédelem iránt elkötelezett és odafigyelő állampolgárokká váljanak. A tábor területét naponta többször ellenőrizzük, felszedjük a szemetet, amit a szelektív hulladékgyűjtés elve alapján rendszerezünk.
Fekets Gábor a veszprémi Padányi Biró Márton Római Katolikus Gimnázium, Egészségügyi Szakközépiskola és Általános Iskola ötödik osztályos tanulója, Kővári Rudolf kollégánk meghívására a Balaton és környékének természetvédelméről tartott előadást, majd egy rövidfilmet néztünk meg az Inadekvát környezethasználat, a Balaton és környékének problémái (Balaton film) címmel.
Az első napon gyűjtött kavicsokat az előre elkészített mintadarab bemutatása után, akrilfesték segítségével díszítették ki. A kreatív időtöltés után Kővári Rudolf kollégánk tartott előadást a Balaton néprajzáról és a környéken élő, alkotó híres emberekről. A Balaton néprajzi története (Balatoni utazás) címmel néztünk egy dokumentumfilmet, majd a gyerekek mindkét előadótól kérdezhettek, és közvetlen beszélgetés vette kezdetét a témával kapcsolatban. Az ebéd elfogyasztása (paradicsom leves, sült krumpli, rántott hús, káposzta saláta) után a gyerekek játszottak a közeli játszótéren és a  kemping területén tettünk egy rövid sétát. A délutáni nagy hullámok miatt a kenuzás helyett hullámlovagoltak a gyerekek, nagyon élvezték a közel egy méteres hullámok okozta kihívást. Akinek nem volt mersze bemenni a vízbe elmehetett játszótérre vagy kerékpározni. A gyerekeket a víz és az intenzív napsütés, a mozgás öröme elfárasztotta, ezért a vacsora (vajas kenyér, paprikás szalámi, paprika) nagyon jól esett az egész tábornak.
Rövid pihenést, beszélgetést követően játékos kincskereső vetélkedő következett. Öt csapatkapitányt választottunk, akik kalapból húzták ki a csapattagok nevét. Így a csapat nyolc fős, heterogén csoportot alkotott. A vetélkedő 10 állomásból állt, az első állomáson eldöntötték a nevüket és a saját maguk által kreált csatakiáltással indultak a harcba. A csapatoknak saját menetleveleket készítettünk, így tudtuk megelőzni a torlódást, és mindenki tudta, mikor hova kell mennie. A játék lényege, hogy egy térkép segítségével megtalálják az utolsó állomást, ahol a délelőtti előadásokból összeállított kvíz várta őket. Az első hét állomás teljesítése után lehetett eljutni a bónusz állomásra, ahol megkapták az utolsó állomáshoz vezető térképet. Az állomásokon kapott pontokat összeadtuk. Minden csapatnak különböző volt az állomás listája, így az állomások más-más sorrendben következtek.
Az alábbi feladatokat kellett megoldani:

1.      A „Balatonnál sej-haj de jó…” című dal megtanulása
2.      Balaton állatvilágából kiválasztott négy népszerű állat képének kirakása és megnevezése
3.      Csapatzászló készítése

Az elméletei állomások után kreatív és ügyességi feladatok következtek.  A fizikai erőnléten alapuló játékok mellett a problémamegoldó képességet fejlesztő feladatok is erősítették a csapaton belüli együttműködést.
4.      Almahalászat, szájjal egy vödörből almát kihalászni, majd úgy elfogyasztani, hogy a halász és az etető nem látnak, és a csapattagok irányítják őket.
5.      Eszköz nélkül 2 percen belül vizet gyűjteni egy vödörbe. Akkor kaphatták meg az elérhető 10 pontot, amikor egy 7 dl-es befőttes üveg tele lett az összegyűjtött vízzel. A legkreatívabb vízgyűjtési módszert kitaláló csapatok plusz pontokat kaphattak.
6.      A csapattagok négy párt alkottak és páronként kellett az ugráló asztalon ugrálniuk adott időre.
7.      Az előző feladatban megalakult pároknak a homlokuk között összeszorított vízibombával kellett eljutni egy kijelölt útvonalon

Amikor mind a hét állomást teljesítették, a famólóhoz kellett kiúszni és 3 perc alatt 10 kuglit kijuttatni a partra a társaikhoz, annyi pontot kaptak, ahány bábut „kimentettek”. A végeredményt figyelmen kívül hagyva, minden csapat megkapta a végső állomáshoz elvezető térképet. A térkép útvonalát követve eljutottak a táborba, ahol a fent már említett tesztet töltötték ki.
Míg a bírák összeszámolták a pontokat, a gyerekek játszottak, beszélgettek.
Az eredményhirdetés és a nyeremények átadása helyezéstől független vidám hangulatban sok nevetéssel telt. Minden helyezett ajándékot kapott attól függően, hogy hányadik helyezett lett.

1.      Nagy doboz fagylalt
2.      Közepes doboz fagylalt
3.      Kis doboz fagylalt
4.      Egy csomag gumicukor
5.      Dobozos üdítők
6.      Banán
7.      Cukorka


A szúnyog és éjjeli bogárinvázió ellenére a gyerekek még egy késő esti vacsorát is szívesen elfogyasztottak. Majd mindenki nyugovóra tért. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése